سخریه در آثار محمد ماغوط(مجموعه های شعری: الحزن فی الضوء القمر، الفرح لیسس مهنتی، غرفه بملایین الجدران و نمایشنامه المهرج)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فاطمه صداقت منش
- استاد راهنما عنایت الله فاتحی نژاد هوشنگ زندی
- سال انتشار 1390
چکیده
سخریه، اصطلاحا به معنای به تمسخر گرفتن امری است که با برهان عقلی و مفاهیم و باورهای فرهنگ فردیی یا جامعه سازگاری ندارد . ادباء از سخریه برای موشکافی ÷دیده ای زشت، نقد حاکمیت ظالم و ناهنجاری رفتار، کردار و یا عقاید دینی مردم استفاده می کنند. سخریه علیرغم ظاهر طنز، درون مایه ای تراپدیک دارد و در پس خنده حاصل از آن جویباری از اشک جاری است. محمد ماغوط از بزرگان شعر منثور و طنز آوران نامی جهان عرب است که در سبک او بارزترین چیزی که به چشم می خورد سخریه است.تنها سلاح او سخریه است .او زبان گزنده ، صریح و بی ÷روای خود را در طنز سیاسی و اجتماعی در قالب بیانی :تشبیه، کنایه، تضاد و ... می ریزد و محورهای سخریه اش آزادی های از دست رفته، ترس، غم، هجو حاکمان عرب، کرامت و عزت انسان عرب و مساله وطن گرایی و عرب گرایی است.
منابع مشابه
نشانهشناسی زمان در نمایشنامه المهرج اثر محمد الماغوط
این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به مطالعه تقابل و همبستگی عنصر زمان در قالب لایهای رمزگانی، با دیگر نظامهای نشانهای میپردازد. هدف از انجام این پژوهش کشف مهمترین نشانههای زمانی و چگونگی بازنمود آنها، همچنین بررسی کارکرد سایر سطوح دلالی در تبیین و پیشبرد این نوع نشانهها میباشد. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که در نمایشنامه مهرج، زمان به عنوان یک زیررمزگان اجتماعی نقش بسیار مهمی را درشن...
متن کاملالحزن والألم فی شعر محمد الماغوط
إنّ الشعر العربی الحدیث حافل بالمضامین الحزینة من جراء الأوضاع السیاسیّة الاجتماعیة الألیمة للبلدان العربیة. قلّما نجد شاعراً حدیثاً یخلو شعره من مضمون الحزن. محمد الماغوط الشاعر السوری الذائع الصیت من کبار الشعراء فی العصر الحدیث والذی یحتلّ مکانة مرموقة بین الشعراء المعاصرین. یشتهر الماغوط بـ «أبی الحزن»؛ لأنّ الحزن یشکّل أکثر مضامینه الشعریة. إنّ شعر الماغوط شعر الحزن والألم، شعر یذهب فیه جفاءً الآما...
متن کاملاللون ومعانیه الرمزیة فی آثار محمد الماغوط
یعتبر اللون من العناصر الهامة فی حقل المحسوسات حیث یلعب دورا هاما فی حیاتنا ویُعدّ رمزا لمشاعرنا المختلفة من حزن وسرور. فاللون هو البعد الإضافی الذی یمنح الأدیب معان غیر متناهیة للتعبیر عن کل شیء جمیل فی العالم. وبالوصول إلی معان رمزیة للّون تظهر خوالج الأدیب وأفکاره. یتناول هذا البحث دراسة اللون فی آثار محمد الماغوط معتمدا علی منهج التحلیل، والوصف والإحصاء فی تناول الألفاظ اللونیة فی آثاره بعد در...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023